Logo

Nők és férfiak vállalkozási hajlandósága, attitűdjei, vállalkozási aktivitása Magyarországon

letöltés

Csákné Filep Judit; Szennay Áron

Nők és férfiak vállalkozási hajlandósága, attitűdjei, vállalkozási aktivitása Magyarországon

A gazdasági fejlődés és növekedés elvárt üteme ma már elképzelhetetlen a nők aktív szerepvállalása nélkül. A nőkkel szembeni elvárások változásával egyre inkább középpontba kerülnek a nők és a férfiak közötti egyenlőtlenségek feltérképezésére irányuló kutatások. Ezen kutatások között egyre jelentősebb teret kapnak a vállalkozási hajlandóság, a vállalkozásindítás és a vállalkozások teljesítményével kapcsolatos vizsgálatok. A Világbank által 2006 óta mért Gender Gap Index2 és az European Institute for Gender Equality (EIGE 2024) egyaránt a nők és a férfiak társadalmi sze repe, tevékenysége, teljesítménye közötti különbségeket vizsgáló meghatározó információforrások közé tartoznak. Az indexek lehetővé teszik a nemi egyen lőtlenségek regionális és időbeli változásainak nyomon követését. Az ENSZ közgyűlése által a fenntartható fejlődés elérése érdekében elfogadott keretrendszer, az Agenda 2030, illetve a kapcsolódó Fenntarthatósági fejlődési célok (Susta inable Development Goals, SDGs) között szintén szerepel „a nemek egyenlő ségének megvalósítása, minden nő és lány társadalmi szerepének megerősítése” (UN 2015), ami további lendületet adott a nemek közötti egyenlőtlenségek szélesebb körű feltárásának, illetve az egyenlőség biztosítását szolgáló konkrét cselekvéseknek. A nők vállalkozási aktivitásának támogatása e probléma keze lésének egyik lehetséges – és az OECD Closing the Gender Gap – Act Now című kiadványa által is említett – eszköze lehet (OECD 2012). A nők hazai helyzetére vonatkozóan a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) publikál különböző szakstatisztikákból származó, nemek szerinti bontásban adatokat3, lásd többek között a Nők és férfiak Magyarországon című kiadványt (KSH 2019). A szisztematikus adatgyűjtéseken túl egyes kutatóközpontok és kutatók is sokat tesznek a téma folyamatos napirenden tartása érdekében. A nők és férfiak társadalmi-gazdasági helyzetéről a TÁRKI kiadásában 1997 és 2011 között rendszeresen megjelenő Szerepváltozások című tanulmánykötet-sorozat számolt be4. Gregor és Kováts (2018) fókuszcsoportos és nagymintás kérdőíves kutatásuk eredményei alapján készült Nőügyek 2018 című kötetükben szintén átfogó és érzékletes leírást adnak a nők hazai helyzetéről. Munkájuk egyik lé nyeges üzenete, hogy a nők életesélyeit negatívan befolyásoló tényezők többsége a munka és a gondoskodás közti feszültség köré szerveződik.

A dokumentum adatai

Első szerző:Csákné Filep Judit
Társszerzők:
Szennay Áron
Dokumentum típusa:Könyvfejezet
KiadóTársadalmi Riport 2024
Nyelv:magyar
ISSN szám:1216-6561 (Print), 2631-1070 (Online)
Kulcsszavak:trip2024, vállalkozási attitűdök, vállalkozási aktivitás, Magyarország

A kutatás adatai

A kutatás címe:-
Kutatásvezető:-
A kutatás finanszírozója:-
Szerződésszám:-
Kezdő dátum:Invalid Date
Záró dátum:Invalid Date

TÁRKI's TopAp is powered by Mendax Informatikai Kft.

A Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs Hivatal (nkfih) K-135934; K-132293; NN-125715; K-129387; K-13248; K-125162 azonosító számú OTKA projekt keretében készült.

logo