Jó pap holtig tanul, avagy a PIAAC felnőtt írásbeliség vizsgálat tanulságai
letöltésLannert Judit; Holb Éva
Jó pap holtig tanul, avagy a PIAAC felnőtt írásbeliség vizsgálat tanulságai
Az OECD kiemelt szerepet játszik a jövő munkaerő-piaci igényeit hatékonyan kiszolgáló oktatási és képzési rendszereket segítő információk létrehozásában. Míg a közoktatás terén a PISA-vizsgálatokat 1 vagy a tanterveket vizsgáló, a mit és hogyan tanítsunk kérdésre fókuszáló Tanulási Keretrendszer 2030 elnevezésű programját2 említhetjük, addig a felnőttképzés, munkaerő-piaci készségek, ún. szkillek terén is komoly stratégiai munka zajlik.3 E stratégiai munka része a Nemzetközi Felnőtt Készségek Mérési Programja (Programme for the International Assessment of Adult Competencies – PIAAC),4 amelynek legfontosabb része a felnőttkori szkillek survey típusú felmérése (Survey of Adult Skills). A felmérés célja, hogy a résztvevő országok számára átfogó képet nyújtson az aktív korú népesség kulcskompetenciáiról, valamint arról, hogy ezek a kompetenciák mennyire hasznosulnak a mindennapi életben és a munkában és milyen társadalmi és gazdasági megtérüléssel járnak. Ez a tanulmány e vizsgálat általános eredményeit és Magyarország számára különösen fontos tanulságait foglalja össze. A felnőttkori kompetenciák állapota már azért is kulcsfontosságú, mert a mai komplex és gyorsan változó világban az ismeretek nagyon gyorsan elavulnak, a rutinszerű munkákat pedig egyre inkább automatizálják. A Világgazdasági Fórum5 szerint napjainkban a IV. ipari forradalom idején, amikor a digitalizáció és a hálózatok korszakát éljük, a komplex problémamegoldó készség, a kritikai gondolkodás és a kreativitás válnak a legfontosabb készségekké. Megjelennek olyan új igények is, mint a kognitív rugalmasság vagy az érzelmi intelligencia. Vannak olyan kutatások, amik arra jutottak, hogy a legdinamikusabban azon munkák iránt növekszik a kereslet, ahol egyszerre van szükség szociális készségekre és matematikai jellegű jártasságra (Deming, 2017).